Hvorfor er mange ME-pasienter så skeptiske til at man ser på ME som en helt eller delvis psykisk betinget sykdom?

Dette handler verken om manglende forståelse for at hode og kropp henger sammen, eller at man ser ned på psykisk sykdom, men om å få riktig behandling. Hypotesen om at ME er psykisk betinget kan bare bekreftes gjennom behandlingsforsøk. Hvis psykologiske behandlinger virker, er hypotesen om psykiske årsaker til ME korrekt. Men:

• ME-syke kjenner seg ikke igjen i en modell der det hevdes de er redde for aktivitet eller har for stort sykdomsfokus
  • ME-syke har ikke effekt av kognitiv terapi som har som mål å lære de syke å ikke fokusere på symptomer og øke aktivitet.
  • Dropout fra studier på gradert opptrening er stort, og brede pasienterfaringer er at ME-syke blir sykere av behandlingen.

Store kunnskapsgjennomganger i USA og Storbritannia har konkludert med at det ikke er evidens for effekt av kognitiv terapi som kurativ behandling for ME, hvis man bare ser på pasienter som har PEM (slik ME defineres i Norge).

Med denne bakgrunnen mener ME-foreningen at kunnskapsgrunnlaget mangler for å hevde at det er psykologiske årsaker til ME. Å opprettholde og fortsette å fremme denne hypotesen er et hinder for at ME-syke tas på alvor og at de får riktig oppfølging, behandling og pleie.