Jeg har akkurat fått ME-diagnose, hva gjør jeg nå?

Etter at du har fått en ME-diagnose vil det være fastlegen som følger deg opp videre. Det er ikke noe tilbud om oppfølging i spesialisthelsetjenesten.

Alle helseregionene arrangerer mestringskurs for CFS/ME. Kontakt LMS på sykehuset for mer informasjon.

Gjør deg kjent med den informasjonen om ME som ligger på ME-foreningens sider.

Det viktigste kjennetegnet på ME er PEM, eller anstrengelsesutløst symptomforverring på norsk. Mestring av ME er mestring av PEM. Den strategien ME-syke opplever som mest hjelpsom er aktivitetsavpassing.

Det kan være stor hjelp i å snakke med andre i samme situasjon. ME-foreningen har lokalforeninger i alle fylker. Foreningen arrangerer likepersonstreff, og har mange nettbaserte grupper der man kan utveksle erfaringer med andre i samme situasjon. Her finner du informasjon om likepersonsaktivitet.