Mulighetsstudie på trygg styrketrening for ME

Marius Fimland, professor i bevegelsesvitenskap ved NTNU og hans team rekrutterer nå ME-syke til en studie som skal se om et individuelt tilpasset treningsprogram med styrketrening er gjennomførbart for ME-syke. Studien har fokus på at øvelsene skal bidra til å vedlikeholde muskelmasse, uten å forårsake PEM.

God kunnskap om PEM

Todd Davenport, en av pionerene bak to-dagers ergospirometri er rådgiver for studien. Det er stort fokus på at øvelsene ikke skal trigge PEM eller gi forverring, og alle deltager vil bli tett fulgt opp.

I forkant av studien gjennomførte ME-foreningen en spørreundersøkelse der vi spurte om ME-sykes erfaringer med styrketrening og annen trening. Mer enn 800 ME-syke delte sine erfaringer på godt og ondt. Alt har blitt lest, har vært med på å forme studien. Det har også vært brukermedvirkning fra ME-foreningen, både sentralt og lokalt i Trøndelag, gjennom hele planleggingsprosessen.

Rekrutterer nå

Rekrutteringen til studien starter nå.

Du kan delta i studien om du er kvinne, har mild eller moderat ME, og bor i Trondheimsområdet. Halve gruppen vil være en kontrollgruppe, og begge gruppene vil bli bedt om å føre dagbøker og om å bruke sensorer i perioder for å registrere aktivitetsnivå og puls.

Under kan du se en kort video der Marius Fimland orienterer om studien.

Her kan du lese et infoskriv om studien.

Ønsker du å delta?

Ta kontakt med fysioterapeut/masterstudent i treningsfysiologi, Maja Myhre Grindheim på
majamgr@stud.ntnu.no.

Eller du kan klikke her, så kommer du til et screeningskjema du kan fylle inn, så vil du bli kontaktet.