Kollasj med bilder fra ME-foreningens politiske påvirkningsarbeid, bl.a. høring til statsbudsjettet

Du har oss i ryggen – støtter du oss?

Hvis du melder deg inn i ME-foreningen nå, får du tre måneder medlemskap gratis, og medlemskapet ditt varer ut hele 2025!

Hvorfor skulle akkurat DU bli medlem (hvis du ikke er det allerede)? Hvis du leser dette på ME-foreningens nettside er det nok fordi du er nysgjerrig på ME, enten fordi du har ME selv, er pårørende eller kjenner noen med ME. Da vet nok også noe om hva de ME-syke i Norge sliter med: Det er lite kunnskap de fleste steder i helsevesenet, det tar lang tid å få diagnose, det er ingen behandling, Nav krever tiltak som gjør syke mennesker sykere, og det er ingen egnet hjelp i kommunene. I tillegg møter de ME-syke omfattende stigmatisering og isolasjon.

Hvis du ønsker at dette skal bli bedre, bli medlem og vis at du stiller deg bak det arbeidet foreningen gjør. ME-foreningen er en dugnad, et fellesskap som jobber mot et felles mål, og jo flere vi er, jo sterkere er vi.

Hva får du igjen?

• Informasjon om en alvorlig sykdom
    ME-foreningen mener det er nok forskning til å si at ME er en alvorlig, kronisk sykdom som påvirker alle organer, og som gir stor funksjonsnedsettelse. Kunnskapen om dette mangler i helsevesenet, men ME-foreningen tilbyr en nettside som tilbyr god og oppdatert informasjon. Vi lager også brosjyrer og informasjonsskriv rettet mot ulike yrkesgrupper. Webinarer og podcast er andre informasjonskanaler.
  • Politisk påvirkning
    ME-foreningen har jevnlige møter med politikere, og arbeider for å få til et tverrpolitisk initiativ for ME. Vi deltar i den offentlige debatten, og arbeider for å skape oppmerksomhet og bevissthet om hva slags forhold ME-syke lever under. Rapportene fra store spørreundersøkelser er et viktig verktøy for å dokumentere ME-sykes virkelighet.
  • Du er ikke alene
    Det er viktig for de fleste å møte andre som er i samme situasjon. ME-foreningens region- og fylkeslag arrangerer både fysiske og digitale treff der ME-syke kan møte andre.

Foreningen er en organisasjon basert på frivillighet. Vi vet at mange – de fleste – dessverre er for syke til å delta som frivillige. Derfor er det viktig at foreningen har en økonomi som gjør at vi kan ansette personer som kan hjelpe oss. Medlemskontingenten er foreningens viktigste inntektskilde. I tillegg får vi støtte fra staten, basert på medlemskap og aktiviteter. Hvis økonomien er trang – og det er den for mange for tiden – har vi lavere medlemskontingent.

Arbeidsoppgavene er nesten uendelige, og de tar tid. Endring skjer ikke over natten, men vi ser at vi gradvis blir tatt mer på alvor, og at informasjonen når ut. Det er langt igjen, men vi gir oss ikke!

Vil du være en del av dette arbeidet? Meld deg inn i dag!

Click here to add your own text

Ikke medlem i ME-foreningen? Meld deg inn for å støtte arbeidet vårt for ME-syke i Norge. Medlemsfordelene kan du lese om her.