Panelsamtale: Veien til uførhet – Hva må til for at ME-syke skal få rettferdig behandling i Nav?

Norges ME-forening arrangerer også i år en panelsamtale på Arendalsuka, i samarbeid med de to regionlagene i Agder. I år er temaet Nav og uføretrygd. Debatten streames, og blir gjort tilgjengelig i etterkant

Panelsamtale 15. 08 kl. 18:30-19.30, Samfunnsteltet, Arendal:

ME-syke blir tvunget gjennom uvirksomme og potensielt skadelige behandlinger, og bedt om å gjennomføre arbeidstrening selv når det er svært tydelig at dette bare vil gjøre et alvorlig sykt menneske enda sykere.

Dette har vi vist i alle våre egne undersøkelser, og det har blitt bekreftet i undersøkelsene til forskere i blant andre Fafo og Sintef.

Siden har vi hatt utallige møter med NAV, vi har fått et stortingsvedtak  – uten at det har ført til endring.

Hva står igjen nå, som muligheten til å få den endringen vi behøver?

Innledning:

Trude Schei, assisterende generalsekretær i Norges ME-forening

Panel:

Jahn-Tore Fjeldstad, Nav-ombud i Agder, Agder fylkeskommune

Ingrid Hunderi, Senioradvokat/ Fagsjef personskade og trygd, Legalis

Inger Brokka de Ruiter(SV), Varaorfører i Arendal

Ordstyrer: Rune Hoddevik

Panelsamtalen vil bli filmet og delt i etterkant. Vi du se den live, streames den her:

Ikke medlem i ME-foreningen? Meld deg inn for å støtte arbeidet vårt for ME-syke i Norge. Medlemsfordelene kan du lese om her.

ME logo standard

Foto Inger Brokka de Ruiter: Arendal kommune, Mona Hauglid.