ME-debatten inspirerte Kornelia Paulsen til å bli satiretegner

Kornelia Paulsens satire har gitt et kjærkomment skråblikk på mange av paradoksene i ME-debatten og situasjonen ME-syke befinner seg i. Nå publiserer hun en helt ny tegneserie i ME-foreningens nyhetsbrev.

– Noen ganger er det jo bare godt at noen snakker om det, enten det er noen som støtter på Twitter, eller et dikt på Instagram. Jeg kan hylgrine når noen tar seg tida til å anerkjenne oss. Så det håper jeg at mine tegninger også gjør. At noen føler seg sett.

Kristine Kornelia Paulsen ble kjent over natta i ME-miljøet, da hun begynte å tegne små énrutere som skråblikk på ME-debatten. Hun hadde tegnet og malt siden hun var liten, men dette var første gangen som tegneserieskaper. Likevel var det fra første stund noe som traff publikum. Så sa det plutselig krasj. to år etter er hun tilbake med bok, flere nye prosjekter. Likevel har hun tatt seg til til å lage en en ny fast tegneseriestripe til foreningens nyhetsbrev.

Begynnelsen

Julen 2021 begynte Kristine Kornelia å tegne grafiske tegninger på sin nye tablet. Hun hadde vært nødt til å  avbryte turnusen på fysioterapistudiet, fått ME-diagnosen etter 10 år med sykdommen, og bodde i en kjellerleilighet hjemme hos mor i Alta. Tegning var noe hun hadde gjort mye tidligere, og som hun kunne gjøre fra senga.

– Etterhvert som jeg lærte mer om sykdommen, og så hva som ble skrevet på sosiale medier, fikk jeg også selv et behov for å si noe selv. De første tegningene var enkle fakta om ME og PEM.

Så var Signe Flottorp på Dagsnytt 18. De diskuterte Long Covid, og hun sa at man ikke fant noe fysisk galt hos Long Covid-pasienter. Kristine Kornelia hadde akkurat lest ny forskning hvor de nettopp hadde funnet fysiske endringer. En ME-aktivist var skapt.

Begynnelsen: Kornelia Paulsen publiserte denne tegningen på X etter en Dagsnytt 18-sending våren 2021.

– Før jeg ble veldig dårlig hadde jeg ikke et spesielt tema som inspirerte meg til tegning. Da ble jeg kanskje inspirert av noe, og så varte det en helg eller en uke hvor jeg bare satt og tegnet, og så kunne det gå måneder før jeg tegnet igjen. Etter at jeg tok steget inn i ME-debatten og begynte å lese meg opp på både politikken og forskninga fikk jeg plutselig masse kilder til inspirasjon. Derfor tegner jeg mye mer.

Alvorlig forverring

Allerede noen måneder etter Kornelia begynte å poste tegningene sine, tok psykolog og ME-pasient Frøydis Lilledalen kontakt. Hun ville at de skulle lage en ME-bok sammen. Det rakk de akkurat å begynne å planlegge boka, da det sa stopp. Kornelia opplevde en akutt forverring, og ble så syk at hun ikke bare måtte legge alle planer på is, men også ble fullstendig pleietrengende, og avhengig av sondeernæring. Hun søkte om en plass på Røysumtunet, og da Alta kommune sa nei, bidro familie, venner og fullstendig fremmede inn penger til et opphold.

– Jeg responderte godt på opplegget de har, og etter ni måneder var jeg i god nok form til å reise hjem. Over ett år har gått siden jeg kom hjem og i den tiden har jeg nytt at helsen har vært bedre. Så snart jeg var i form til det plukket jeg opp pennen og begynte å tegne igjen, forteller Kornelia.

“Gjør ingen skade”

Da hun ble frisk nok, plukket Kornelia opp tråden med Lilledalen, og resultatet har blitt en mye omtalt bok “Gjør ingen skade”, der de ikke bare går igjennom sykdommen, men også forteller om den uretten ME-pasienter har blitt, og blir utsatt for. Dette klarte de selv om begge er så syke at det ikke kunne bli snakk om en tradisjonell arbeidsprosess:

– Frøydis kontaktet meg via sosiale medier og all kommunikasjon gikk over melding, men samarbeidet fungerte veldig godt likevel. All ære til Frøydis for resultatet, det hun får til er beundringsverdig, forteller Kornelia

Boka har fått mye positiv omtale også utenfor pasientkretser, ikke minst innenfor psykologprofesjonen, som Lilledalen tilhører.

– Det er helt fantastisk å se tilbakemeldingene som kommer på boken Frøydis har skrevet. Jeg er svært takknemlig for at Frøydis valgte meg til å illustrere boken for det ga meg en utrolig stor glede og det ga meg noe meningsfullt å gjøre.

En helt fersk ME-tegneserie!

Etter det store arbeidet med boka ble ferdigstilt har Kornelia begynt på flere store prosjekter. Før hun ble veldig alvorlig syk begynte hun å skrive en slags dagbok om livet de årene hun hadde hatt sykdommen, uten at hun har helt klart for seg hva det skal bli til ennå.

Akkurat nå er det et prosjekt bare for meg selv, men kanskje det kommer en dag der jeg kan dele den med andre, kanskje i form av en bok, det hadde vært utrolig kult, sier Kornelia

Men allerede nå har hun noe som kan, og skal deles med andre. Kornelia Paulsen har skrevet en tegneseriestripe som skal være et fast innslag i foreningens nyhetsbrev!

De siste to månedene har jeg jobbet med en tegneseriestripe jeg gjerne ville dele med andre ME-syke, og gleden var stor når ME-foreningen viste interesse for å publisere stripene i nyhetsbrevet. Jeg håper stripene kan være til glede for de som leser det.

Første nyhetsbrev med tegneserien Emmie, kommer i dag, 1 oktober.

Ikke medlem i ME-foreningen? Meld deg inn for å støtte arbeidet vårt for ME-syke i Norge. Medlemsfordelene kan du lese om her.

ME logo standard
portrettbilde av en kvinne i 20-årene med langt brunt hår.

Tegneserieskaper Kornelia Paulsen