Nyhetsbrev 10

Medlemskampanjen fortsetter, kanskje vi kan få flere enn i fjorårets kampanje? Ellers har oktober et faglig preg, med faglige treff, konferanser og webinarer.

Medlemskampanjen fortsetter!

Vi har store kamper vi må vinne, og store ambisjoner for ME-pasientene, og ME-foreningen. Da må vi fortsette å vokse. I oktober har vi derfor medlemskampanje, med slagordet “Du har oss i ryggen”. Det er ikke bare et slagord, men et løfte alle tillitsvalgte, ansatte, likepersoner, og aktive medlemmer jobber hele året for å oppfylle.

Fra 1 oktober og ut året, vil alle som melder seg inn få medlemskap ut 2025, altså opp til tre måneders ekstra medlemskap. Dette gjelder også familiemedlemskap, medlemskap under 30 og lav sats.

Er du allerede medlem, eller ikke har mulighet til å melde deg inn? Du kan støtte oss ved å dele våre poster i sosiale medier. Jo videre vi når ut, jo sterkere blir vi!

ME-foreningen, Nasjonal kompetansetjeneste for CFS/ME og FHI arrangerer  forskningskonferanse i november

Etter en pause i fjor, arrangerer foreningen nok en gang forskningskonferanse sammen med Nasjonal kompetansetjeneste for CFS/ME og FHI, for forskere og helsepersonell, 18 og 19 november.

På programmet hittil finner vi blant annet en presentasjon av Nina Langelands forskning på ettervirkninger av Covid 19, og Anne Kiellands forskning på registerdata før og etter diagnose.

Send inn abstract:

Har du forsket på ME? Både ikke-publiserte og publiserte data kan presenteres på forskningskonferansen. Send inn abstract innen 4 november. Les mer om hvordan, på konferansens nettside.

Webinar: MECOV del 1

Mandag 14 oktober kl 14:00 arrangerer vi webinaret MECOV del 1 – Hvem har ME?

Webinaret er det første av tre, hvor prosjektleder Bjørn Getz Wold presenterer data fra MECOV.
MECOV var en stor online spørreundersøkelse om ME og andre utmattelsessykdommer. Den ble gjennomført i 2021, i samarbeid med foreningen, og med midler fra stiftelsen DAM.
I første webinar får vi rapporterte data om nesten 3000 ME-syke, alt fra kjønn, utdanningsnivå, symptomer, funksjonsnivå til andre diagnoser. Wold vil også presentere rapportert effekt av 26 behandlinger/alternative behandlinger for ME, som er i bruk i dag.
Registrer deg her for å delta:

Kristian Sommerfelt, Nina Røstad og Olav Osland.

Klikk på bildet for å se neste bilde.

Vellykket informasjonsmøte i Kristiansund

Onsdag 9 oktober, arrangerte Møre og Romsdal fylkeslag informasjonsmøte med barnelege og professor emeritus, Kristian Sommerfelt, generalsekretær Olav Osland, og helsefaglig rådgiver Nina Røstad. De holdt innledninger om sykdommen, foreningen, og kurset ME og skole.

Stadig flere fylkes- og regionlag har de siste årene forsøkt å arrangere møter i flere byer og tettsteder i fylket enn tidligere, så flest mulig ME-pasienter skal få annledning til å møtes og ha et tilbud der de bor. Vi håper dette er en utvikling som bare vil fortsette.

Stor forskningskonferanse i Stockholm samlet et stjernelag av ME-forskere, og forskere på Long Covid

Onsdag 9 oktober avholdt Riksförbundet for ME-patienter (RME) sin årlige forskningskonferanse. I år var for første gang Svenska Covidföreningen medarrangør. Dette er et spennende samarbeid!

Fokuset i år var sirkulasjon, mikropropper i blodet, POTS, og annet som i ulik grad rammer både ME-pasienter og Long Covid-pasienter.

Foreningen deltok med både assisterende generalsekretær Trude Schei, og ME-fondet ved Rune Hoddevik, som tar med mye ny kunnskap hjem.

Henrik Fransson og Kerstin Heiling, RME, Reesa Pretorius, Stellenboch universitetet og Kari Sørland fra Universitetet i Bergen.

Rune Hoddevik fra ME-fondet, og Katja Brandt fra den finske medisinske ME-foreningen.

Karin Sørland fra Universitetet i Bergen og Kerstin Heiling fra RME.

Jonas Bergquist og Ingrid Gurvin Rekeland fra Universitetet i Uppsala og Universitetet i Bergen.

Klikk på bildet for å se neste bilde.

Ikke medlem i ME-foreningen? Meld deg inn for å støtte arbeidet vårt for ME-syke i Norge. Medlemsfordelene kan du lese om her.

ME logo standard