Praktisk info om gaver

For spørsmål eller informasjon til oss om gaver til Norges ME-forening, inkludert ME-fondet, send en epost til giver@me-foreningen.no

Inntektsfradrag på skattemeldingen

Norges Myalgisk Encefalopatiforening (Norges ME-forening) er en godkjent organisasjon for inntektsfradrag på skattemeldingen.

For 2024 kan du få fradrag i skattepliktig inntekt for gaver mellom 500 og 25 000 kroner.

Hvordan får jeg inntektsfradrag?

For at du skal få skattereduksjon for din gave til Norges ME-forening krever myndighetene at vi rapporterer inn beløpet for deg, sammen med ditt fødselsnummer (11 siffer) eller organisasjonsnummer.

Hvis du gir i våre gaveapper eller på VIPPS har du muligheten til å skrive inn fødselsnummer/Organisasjonsnummer.

Hvis du gir på en annen måte, send en epost med navn, fødselsnummer og gavebeløp til oss, innen 20 januar året etter du gav foreningen penger. Hvis du tar kontakt senere enn dette, må du i tillegg legge informasjonen inn i skattemeldingen selv.

Gir du penger til ME-fondet gjennom en Facebook-innsamling må du legge ved en kvittering fra Facebook, som du mottar automatisk når du gir. Dette er for å dokumentere hvor mye du har gitt, da vi ikke får den informasjonen.

Ikke fått årsoppgave?

Om du har fått inntektsfradrag for gave til ME-foreningen i løpet av de siste to årene, skal du få årsoppgave fra oss.

Vi sender ut årsoppgave i begynnelsen av februar. Hvis du ikke har fått, ta kontakt.

Ta kontakt på giver@me-foreningen, da vil du få svar på hva vi trenger av opplysninger fra deg.

Testamentariske gaver

Ønsker du å testamentere en gave til Norges ME-forening, oppgir du i testamentet at gaven skal gå til:

Norges Myalgisk Encefalopati Forening (eller Norges ME-forening)
Nedre Slottsgate 4
0157 Oslo

Ved testamentariske gaver oppfordrer vi deg til å få opprettet testamentet i lovlige former og la det fremgå tydelig hvem gaven gis til.

Minnegaver

Minnet om en god venn eller slektning som har gått bort, kan hedres med en gave til Norges ME-forening. På innbetalingen skriver du navnet på avdøde, navn på pårørende og givernavn.