Kunnskapskampanjen 2024 – ME-sykes møte med NAV

Kunnskapskampanjen 2024 handler om Nav

Møtet med Nav spiller en stor rolle i ME-sykes liv, helt fra de blir sykemeldt, gjennom arbeidsavklaring og frem til en evt. uføretrygd. For mange er dette en vanskelig periode som er preget av mye usikkerhet og bekymringer for fremtiden. I følge loven skal all “hensiktsmessig behandling” være forsøkt før man kan få uføretrygd, men hva er “hensiktsmessig når det gjelder ME? Nav mener at rehabiliteringsopphold, kognitiv terapi og gradert trening må gjennomføres, selv om de mangler tall på effekt, og selv om de syke mener de blir sykere, ikke friskere. I tre webinarer belyser vi dette temaet. Trude Schei snakker om ME-forenignens brukerundersøkelser om Nav, og om hvordan de ME-syke selv opplever møtet med Nav. Anne Kielland fra FAFO har sett på registerdata og inntekt før og etter møtet med Nav, og forteller om sin studie. Advokatkontoret Legalis tar bl.a. opp en uttalelse fra Sivilombudsmannen om at Nav ikke kan pålegge behandling hvis behandlende lege mener det er fare for forverring, og snakker også om sine erfaringer med slike saker.

Tre-hodet troll med Nav-logo på magen, både hjelper og tråkker på folk

Ikke bare AAP og uføretrygd

Nav er imidlertid ikke bare AAP og uføretrygd. Nav forvalter også hjelpemidler.  Husbanken forvalter regelverket rundt tilpassing av bolig, og vi skal ha et webinar om det.

Nav har i det siste lansert “ungdomsgarantien”, der Nav skal komme inn tidlig, allerede mens barnet er 16 år, når det ser ut som om det er fare for at den unge kan falle utenfor arbeidslivet. Nav skal både gi så mye hjelp og støtte at det er størst mulig sjanse for at den unge kan komme i jobb, men også sikre en sømløs overgang hvis det er uføretygd som er svaret.

Ikke alle opplever møtet med Nav som godt. Agderfylkene har nå fått et eget Nav-ombud der de som har utfordringer i møtet med Nav kan henvende seg. Nav-ombudet kommer, og vil fortelle om hva de driver med, og hva de kan hjelpe med. Nav selv er også opptatt av brukeropplevelsen, og vi får besøk av Nav som forteller hvordan de arbeider med å gjøre møtet med Nav så godt som mulig.

Webinarene varer ca. 1 time, og det vil være mulig å stille spørsmål. I de tilfellene vi får tillatelse til det, vil webinarene bli tatt opp og lagt ut senere.

Webinarene

Kan NAV kreve at ME-syke gjennomfører behandling for å få uføretrygd?

08.11.24 kl. 14

Webinar med advokat Anthony Caffrey, Legalis

Folketrygdloven bestemmer at man bare kan få uføretrygd hvis man har gjennomført all behandling som kan tenkes å gi en bedring. Dette praktiserer NAV hardt, og ikke sjelden pålegges ME-syke å gjennomføre behandling og behandlingslignende aktiviteter som kan gi en forverring av ME-sykdommen. En forverring støtter uførekravet, men ingen skal måtte gjennomføre behandling som kanskje gjør sykdommen varig verre for å få uføretrygd. Dette har Sivilombudet uttalt seg om, og reglene og betydningen av uttalelsen gjennomgås i dette webinaret. Det blir også åpnet for spørsmål etter hovedinnlegget.

Britt Nina Borge

Husbanken og tilrettelegging av bolig

12.11.24 kl. 14

WEbinar med Britt Nina Borge, Husbanken

Hvilke støtteordninger finnes for å kunne tilrettelegge bolig i forbindelse med sykdom?

Mer informasjon kommer

ME-syke, Nav og “hensiktsmessig behandling”

15.11.24 kl. 14

Webinar med Trude Schei, assisterende generalsekretær i ME-foreningen

ME-foreningen har gjennomført mange store spørreundersøkelser der møte med Nav enten har vært hovedtema, eller der forholdet til Nav har spilt en stor rolle. Den siste undersøkelsen så på Navs krav om “hensiktsmessig behandling”, og om de ME-syke opplevde at behandlingen hjalp dem tilbake til arbeidslivet. I dette webinaret går vi gjennom hovedfunn fra spørreundersøkelsene – og snakker også litt om hvorfor foreningen arbeider så mye med spørreundersøkelser, hvordan vi bruker rapportene og hvorfor de er så viktige.

det vil være mulighet for spørsmål og svar etter innlegget.

Ungdomsgarantien i NAV – hva er det?

18.11.24 kl. 14

Webinar med Marianne Grøndal Pedersen, NAV

Er du ung og med behov for oppfølging for å komme i jobb eller utdanning? Kom innom i webinaret og hør mer om oppfølgingsgarantien som skal sikre deg en fast kontaktperson og tidlig individuelt tilpasset oppfølging.

Jahn-Tore Fjelstad, Nav-ombudet i Agder

Nav-ombudet i Agder – hva de gjør, og hva de kan og ikke kan hjelpe med

20.11.24 kl. 14

Webinar med Jahn-Tore Fjelstad, Nav-ombudet i Agder

NAV-Ombudet i Agder presenterer ordningen med NAV-ombud i Agder.

Ordningen med regionalt Nav ombud har eksistert siden 1 januar 2022 og har bistått ca 540 personer.

Hvordan Nav arbeider med å bedre brukeropplevelsen

21.11.24

Webinar med Daniel Neegaard, NAV

Mer informasjon kommer

Hva kan registerdata fortelle oss om prognoser og tilfriskning ved G93.3 diagnose?

25.11.24 kl. 14

Webinar med  Anne Kielland, FAFO

Det er svært lite forskning på prognose for ME, og vi vet ikke hva som utgjør et normalt forløp for ME. Det finnes heller ikke tall på hvor mange som blir friske fra ME, eller hvor mange med ME-syke som kommer tilbake i arbeid.

FAFO-forsker Anne Kielland har sett på data fra ulike registre, og sett på inntekten til ME-syke før og etter de fikk ME-diagnosen, og bruker inntekt og trygdeytelser som et mål på endring i sykdomssituasjonen. I dette webinaret forteller hun om resultater fra studien.

Det vil bli mulighet for spørsmål og svar etter hovedinnlegget.

Resultatene som presenteres er ennå ikke publisert, så opptak vil først bli lagt ut etter at artikkelen er publisert.